דלקת פרקים- הגורמים, הטיפול כירופרקט

דלקת פרקים- הגורמים, הטיפול כירופרקט 2016-01-21T16:29:58+00:00

דלקת ודרכי טיפול

מי מאתנו לא סבל מדלקת כל שהיא. בין אם אתה ספורטאי של סוף שבוע ובין אם אתה ספורטאי תחרותי דלקת הינה "מובנית" בכל מאמץ ופעילות גופנית. לרוב הדלקות הינם מינוריות וחולפות אך לפעמים הדלקת עלולה להחמיר ולמנוע ממך את הנאתך – לרכב.

דלקת הינה תהליך טבעי שבו מערכות החיסון וההחלמה מחלימות את הנזקים הנוצרים ברקמות הגוף בשעת מאמץ. הכאב שנוצר הינו הסימפטום, הדרך שבה הגוף אומר לנו לעצור! להפסק את הפעילות! משהו לא כשורה! ספורטאים רבים נוטים להשתמש בכדורים אנטי דלקתיים מהר מדי, שמטרתם היא להקל על הכאב או לעצור את התהליך הדלקתי.

אך גישה זו לא רק שמאיטה את ההחלמה אלה גם פוגעת בהחלמה התפקודית ואז המקום נוטה להיפצע שוב ושוב. ישנם דרכים טבעיות יותר לטיפול בדלקת ולכן חשוב לדעת את שלבי הדלקת ודרכי הטיפול בכל שלב.

מאמרים ברפואת ו פציעות ספורטטיפול בפציעות ספורט

טיפול בדלקת, טיפול בפציעות כאב כף רגל, טיפול בכאבי ברך ברכיים, טיפול בכאב ירך, טיפול בכאב אגן,

טיפול בכאבי גב, טיפול בפריצת דיסק, טיפול בדורבן, מדרסים אורטופדיים, טיפול בפציעות ספורט

שלבי הדלקתטיפול דלקת כירופרקט דלקת פרקים27c09d337d1d8f20e741b7e1b1a5cbbc

דלקת נוצרת כתוצאה מנזקים לרקמות – שרירים, גידים רצועות, סחוסים ורקמות חיבור. הרקמה הפגועה משחררת חומרים כמו היסטמינים ו- bradykinin, אשר מאותתים למערכות הריפוי וההחלמה להיכנס לפעולה. מידית, מתגברת זרימת הדם אל המקום הפגוע אשר גורמת לנפיחות ורגישות. בנוסף כלי הדם נעשים יותר עבירים מה שמאפשר שחרור תאים לבנים שהם חלק ממערכת החיסון והריפוי.

השלב הבא בתהליך הדלקת זה תהליך בניית רקמות חדשות המחליפות את אלו שנהרסו. בשלב זה רקמות חיבור חדשות נוצרות המאחות את הקרע. זהו שלב קריטי של ההחלמה התפקודית ויש צורך בטיפול יעיל ומהיר שאם לא כן צלקות עלולות להיווצר. צלקות אלו יכולות לפגוע בעתיד תפקוד המקום הפגוע מה שעלול לגרום להישנות של פציעה.תפקיד התאים הלבנים הוא "לנקות" את הרקמות שנהרסו. יחד עם התאים הלבנים משתחררים חומרים נוספים מהדם הגורמים להקרשת האזור הפצוע, מעין חומה, וזאת כדי למנוע התפשטות הנזק אל הרקמות הבריאות. רכיבים נוספים המשתחררים בתהליך הדלקתי הם Circulating Immune Complex ו- Prostaglandin אשר תורמים להתפתחות הכאב.

מעבר לכך עלום גם להיווצר מצב של הצתלקות יתר מצב שבו נוצר עיבוי של המקום הפגוע. עיבוי והצתלקות המקום, במיוחד כשמדובר ברקמת שריר או גיד האמורים להיות גמישים והנמצאים בתנועה מתמדת בזמן פעילות, עלולים ליצור דלקות חוזרות הגורמות לדלקת כרונית. בנוסף, עיבוי יתר עלול לפגוע בטווח התנועה ובגמישות.

הגורמים לדלקת

דלקת אף יכולה להתפתח עקב חבלה- נקע, שבו רצועות, כלי דם ועצבים נמתחים מעבר לטווח האנטומי הגורם לשטף דם מקומי, לנפיחות ולרגישות המקום. מכאן התהליך הדלקתי, תהליך הריפוי, נכנס לפעולה. דלקת גם יכולה להיווצר עקב עומסים מצטברים הגורמים לנזקים ולהרס רקמות ברמה המיקרוסקופית אם כתוצאה ממתח, שפשוף או חיכוך.טיפול דלקת כירופרקט דלקת פרקים

באם מערכות ההתאוששות והריפוי לא סיימו את מלאכת האיחוי עד לאימון הבא, כי אז מאמץ נוסף יגרום לעומסים מצטברים שיובילו 5013d33e04a93f50cd012e248a361d11לפציעה כרונית. דלקת כתוצאה ממאמץ יתר מתפתחת בהדרגתיות ולרוב לא מורגשת. בשלבים מתקדמים הכאבים מופיעים בתחילת האימון ושוככים עם התחממות המקום הפגוע. אך אט אט עלולה הבעיה להתפתח עד להגבלה מוחלטת מכל פעילות. תגובת השרשרת היא שהמקום הפגוע מתקשח עוד יותר, הנוקשות השרירית מגבילה את תנועת האזור שגורמת להגברת הכאב וחוזר חלילה.

מבחינה קלינית המקום הפגוע מעט נפוח ורגיש למגע. יתכנו קשויות בשרירים מסביב לפציעה ( Protective spasm ) . אם הפציעה מסביב לפרק גם טווח התנועה של המפרק עלול להיפגע. הכאב צריך לשמש כאות אזהרה על כך שקיימת פגיעה ויש לנוח, או להוריד מעומס האימון.

בנוסף יש תמיד לבדוק את הכשירות התפקודית הביומכנית של מערכות השריר שלד, את טכניקת הרכיבה וכמובן את כיוון האופניים. פתרון הבעיה הוא לא בהורדת הכאב אלה במציאת שורש הבעיה ותיקונה.

הטיפול בדלקת

מרבית התרופות האנטי דלקתיות למעשה פועלות על המרכיבים המשתחררים בזמן הדלקת (Circulating Immune Complex ו- Prostaglandin) בכך שהם מדכאים את פעולתם. על ידי דיכוי התהליך הדלקתי למעשה מואט או נעצר תהליך הריפוי.

מטרת הטיפול בפציעות ספורט זה לא להוריד את הכאב אלה לדאוג להחלמה תפקודית של הספורטאי. ניתן לטפל בכאב אך לא על ידי עצירת תהליך הריפוי. הכאב משדר שהנזק מתרחש ובנטרולו אנו מסתכנים בהחרפת הפציעה.

עד עתה הטיפול המסורתי בדלקת כלל RICE – מנוחה, קרח, חבישה והרמת המקום הפגוע. אך עם ההבנות המעמיקות בתהליך הדלקת והריפוי רצוי לכלול מרכיבים נוספים ולהימנע מפעולות אחרות.

הקלה על כאב: שימוש בקרח יכול להיות אמצעי יעיל להקלה על כאב. הקרח יעיל בהורדת הנפיחות ורגישות עצבי הכאב. יש לקרר את המקום הפגוע בין 10-15 דקות כל שעתיים ורצוי מידית עם גמר האימון. אם עד היום ההנחיות לאחר נקע או דלקת היו מנוחה מוחלטת היום התובנות הם שרצוי לשמור על תנועת המקום ולהימנע ממנוחה מוחלטת. הפעילות צריכה להיות מתונה ביותר ולא בטווח הכאב.

תנועה מאיצה את זרימת הדם ובכך מונעת נפיחות. התנועה גם מונעת את קיבעון המקום הפצוע מה שלטווח הרחוק עלול לפגוע בתפקודו. שימור התנועה חשוב במיוחד בזמן האיחוי כי אז רקמות חדשות נוצרות העלולות לגרום ליצירת צלקת אשר תקשיח ותגביל את תנועת המפרק או הרקמה. בשלב זה רצוי מאוד להגיע כמה שיותר מהר לטיפול. הטיפול בשלב זה כולל הנעת פסיביות של הפרק או עיסויים רקמתיים ( cross friction) על מנת למנוע היווצרות צלקת העלולה להקשיח את הרקמה.

במישור התזונתי: בשלב הדלקת רצוי לצרוך אנזימים תומכי ומאיצי דלקת (proteolytic enzyme). גופנו יודע ליצר רכיבים אלו, אך מחקרים מראים שככל שאנו מתבגרים יכולת הגוף ליצרם פוחתת. אנזימים אלו הם לא אנטי-דלקתיים אלה מנטרלים את ההרס הדלקתי ומאיצים את תהליך ההחלמה. יש לצרוך תוספים כגון: ברומלין, טריפסין (trypsin), Serrazimes, פפאין, אומגה-3, SMS . בשלב האיחוי יש לצרוך תוספים תומכי איחוי כגון: ביופלבנויד, ויטמין C , מגנזיום.

חזרה לפעילות צריכה להיות במתינות ובהדרגתיות. יש לוודא שטווח התנועה של המפרק וגמישות הרקמה מלאים. יש לחזק את השרירים שנפגעו ונחלשו. בשלב ראשוני תרגילי כוח איזומטריים, סטטיים, רצויים ובהדרגתיות להגביר את טווח התנועה. בחבלות טראומתיות כמו נקע גם עצבים נקרעים ונהרסים ושיקום חייב לכלול את שיקומן הפונקציונאלי של המפרק. לכן השיקום חייב לכלול גם תרגילים לשיפור

7302491b66a0f732450df060803ce5a6

המערכות הפרופריוספטיות ( proprioceptiv)

לדלקת נוצר שם רע אך זאת בגלל הבלבול בין הסימפטומים של הדלקת, כאב, רגישות והפסקת פעילות, לבין הדלקת עצמה. תהליך הדלקת הינו למעשה חלק ממערכת החיסון, הריפוי וההחלמה ואשר נועד להגן עלינו. יש להפריד בין הסימפטומים לתהליך הדלקת עצמו.

הטיפול אסור רק שיתמקד בסימפטומים אלה בהאצת תהליכי הריפוי ושיקומו התפקודי של המקום הפגוע. מעבר לכך חשוב לבצע הערכה מחודשת בכל הנוגע למערך האימונים ולבדוק האם העמסתה מהר מדי חזק מדי. האם האופניים מכוונות ויותר חשוב האם גופך מכוון. הכאב יחלוף אך האם למדת, שינית, השתנית , כי אם לא כן אל תתפלא אם הפציעה תשוב.

רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאים

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה בפופולאריות של רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאי הצמרת בעולם ובקרב ספורטאים בכלל. מלך הטור בעשור האחרון לאנס אמסטרונג אף העיד על כך בספרו "כול שנייה קובעת: ""…הקבוצה לא כללה רק את הרוכבים, היו גם המכונאים, המעסים, הטבחים, המנהלים והרופאים. מעל כולם , האדם החשוב ביותר בקבוצה שלנו היה ככל הנראה הכירופרקט…". "..האדם שחיבר אותנו מחדש את גופינו המרוסקים היה הכירופרקט שלנו, ג'ף ספנסר…" לאנס אמסטרונג – מתוך ספרו – "כל שנייה קובעת" (עמוד 173).

הכירופרקטיקה אינה משרתת את הספורטאים בטיפול ושיקום פציעות ספורט בלבד. אלא בנוסף וחשוב יותר, הטיפול הכירופרקטי מאפשר לגופנו לפעול ביעילות ובאנרגטיות ובכך עוזר למצות את הפוטנציאל שבו Peak Performance.

הטיפול הכירופרקטי דומה לכיוון האופניים ומבטיח את תקינותו התפקודי של מערכת השריר-שלד ומערכת העצבים המפעילה אותה.

הכותב : ד"ר שמי שגיב כירופרקט מומחה לרפואת ופציעות ספורט

B.Sc תואר ראשון פיזיולוגיה של המאמץ

M.Sc  תואר שני ביומכניקה של הספורט

נציג ישראל לאולימפיאדת לוס אנג'לס בריצת המרתון אלוף ישראל במרתון ואלוף ישראל בטריאתלון ( ק. גיל)