חולשה בשרירי העכוז – הגורם השכיח לפציעות ריצה ורכיבה

חולשה בשרירי העכוז – GLUTEUS 

האם אתם חווים פציעות כרוניות בגב, באגן ובגפיים התחתונות ואין לכם הסבר לכך? או האם אתם מרגישים ברכיבה שאתם לא ממצאים את מלוא כוח הדחיפה, או בריצה, שאין לכם כוח לדחוף עצמכם קדימה?

אז אולי אתם סובלים מהחלשות שרירי העכוז!

מניסיוני וממצאים של מחקרים, רבים הם ספורטאי הסבולת הסובלים מחולשה של שרירי העכוז, ואינם יודעים על כך. לא רק שחולשה בשרירים אלו מובילה לפציעות אלא אף מחלישה את ביצועי הגוף.

שרירי העכוז GLUTEUS MAXIMUS MEDIUS  ו MINIMUS הם קבוצת שרירים שמוצאם מעצם האגן ומתחברים אל ראש עצם הירך. בכך שרירים אלו אחראים על פשיטת הירך אחורנית והצידה וסיבוב חיצוני של הירך. וחשובים ביותר בייצוב האגן מצד לצד.

ברכיבה קבוצת שרירי העכוז מהווים חלק משמעותי ביצירת כוח הדחיפה המניע את האופניים קדימה. שרירים אלו אף חשובים בייצוב האגן – למנוע את הטיית האגן מצד לצד, בזמן הדחיפה. חולשה בשרירי העכוז מובילה לשימוש יתר בשרירי ה 4 ראשי ועומס יתר על הגב התחתון.

בריצה קבוצת שרירי העכוז משמשים לדחיפת הגוף מעלה וקדימה, ולא פחות חשוב משמשים לייצוב האגן  בזמן שהגוף נתמך על רגל אחת. חולשה בשרירי העכוז תוביל לעומס על הדו-ראשי ולהתקצרותו, ולאי יכולת ליישר את הרגל הדוחפת ובכך לקיצור באורך הצעד.

מה גורם להיחלשות שרירי העכוז?

ובכן יש להבין שבבסיסה התופעה הינה נוירולוגית – עצבית. זאת אומרת, שמערכת העצבים מפסיקה להעביר תשדורת לשריר להתכווץ (כשם שמנורה לא תדלק אם חשמל לא מגיע).

מסיבות שכבר נעלה, מערכת העצבים, יכולה להעביר פקודה לשריר להתכווץ – כמו בטראומה PROTCTIVE SPASM כדי להגן על המקום, או יכולה להעביר פקודה – הרפיה כדי למנוע מהשריר לתפקד – להתכווץ.

השרירים המנוגדים לשרירי ה הם שרירי המותן – כסל , ישיבה ממושכת, כמו מול מחשב או אף ברכיבה, גורמת להתקצרות שרירי המותן כסל, כתגובה, מערכת העצבים מחלישה את השרירים המנוגדים – שרירי העכוז בתהליך שנקרא RECIPROCAL INHIBITION .

לקויות יציבה, כמו חוסר איזון במנח האגן, שמהם סובלים חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה גורמות למערכת העצבים להחליש את שרירי העכוז. כמו כן ישיבה בסיכול רגליים ושכיבה על הצד

בנוסף, כל טראומה כל חבלה כל פציעה בגפיים התחתונות גורמות, מידית, למערכת העצבים להחליש את שרירי העכוז. זאת, כי קבוצת שרירים אלו הם מהעוצמתיים בגוף, ומערכת העצבים מנסה לעצור או להאט את פעילות הגוף כדי למנוע את החמרת הפציעה.

חולשה בשרירי העכוז יכולים לגרום : לכאבי גב, כאבי אישיאס – הקרנות, לרגל, כאבי ירך, ברכיים, איליוטיביאל, שברי מאמץ, דורבן, פלנטאר פשיאטיס ועוד.
חולשה בשריר העכוז גורמת לסיגול פיצויי תנועה שפוגעים בכשירות התפקודית מכנית של הגוף – בריצה הליכה וברכיבה.

כיצד בודקים האם שרירי הגלוטאוס חלשים או חזקים?

שיכבו על הבטן, כופפו את הברך ל 90 מעלות, כעט הרימו את הרגל. בקשו מחבר\חברה ללחוץ כנגד הרגל תוך לחיצה כנגד האגן הנגדי וזאת כדי לנטרל את גיוס שרירי עמוד השדרה.

בדיקה חיובית לחולשת השריר היא כאשר אני מצליח להוריד את הרגל. במצב תקין, כוח הדחיפה שלי לא יוכל להוריד את הרגל מטה. יש לבדוק את שני הצדדים.

מה עושים?

ראשית יש להסדיר את התקינות הנוירולוגית,
טיפול בכירופרקטיקה נוירולוגית מסדיר את הפעילות העצבית שרירית ומבצע מעיין :תזמון הצתה, למערכת העצבית. באם קיים חוסר איזון במנח האגן יש לאזן זאת. ולשחרר קיצור בשריר המותן קסל

יש להבין שאין זה מספיק רק לחזק את השריר, זאת, כי מערכת העצבים כבר סיגלה דפוסי פיצוי המושרשים בהרגלי תנועה קלוקלים. כך שיש לאמן את מערכת העצבים להפעיל רצץ גירויים נכון שיוביל לתנועה מלאה ומסונכרנת.

כאשר  קיימים דפוסי תנועה קלוקלים או מאמץ יתר בשריר, מתפתחת בשריר קשרית שריר, פלונטר, זו התקשחות נקודתית , המחליש את השריר וגורם לכאבים מקומיים וכאבים מוקרנים. לכן יש למוסס קשריות אלו בעזרת עיסוי ממוקד או עיסוי עצמי בעזרת רולר.