לקויות קשב וריכוז ADHD טיפול כירופרקטיקה
מתח אצל ילדים הוא תוצר לוואי של חברתנו המודרנית והוא הגורם למגוון בעיות בריאות והתנהגות. לכן, ישנה חשיבות גדולה להפחתת מתח אצל ילדים. בכתבה הבאה תוכלו להתוודע לאחת השיטות הקיימות בתחום זה.
רמות מתח אצל ילדים כיום גבוהות בהרבה מאלו שהיו בעבר. יש לכך השלכות עמוקות על הבריאות ועל איכות החיים שלהם, לטווח הקרוב והרחוק. נכון, את העולם שמסביבנו לא נוכל לשנות, אך בעזרת גישה טיפולית חדשנית אפשר להחזיר את הגוף לניהול רגוע, מדויק ובריא.
הסיבות לעליית מתח אצל ילדים נעוצות בשינוי באורח החיים בעשורים האחרונים: קצב החיים וקצב האירועים שמסביב עלה בצורה דרמטית, הצורך לעבוד סביב השעון בדרך כלל של שני ההורים, כך שנוכחות ההורים בבית נמוכה וכשההורים בבית הם בלחץ להספיק ואין זמן להתפנות אל הילדים, פיזית ורגשית .
ילדים עצמם מוצפים בגירויים שלא היו בעבר: טלוויזיה, מחשב, אינטרנט, פלאפון ועוד, המון אינפורמציה שאי אפשר להכיל את כולה. החשיפה לאלימות גם היא עלתה, אם זה בטלוויזיה, במשחקי המחשב וגם בבית הספר. הילדים כבר לא יוצאים מהבית אל המרחב והאוויר הצח, הם ממעטים להפעיל את הגוף ולמתח שנצבר באופן טבעי בגוף אין הזדמנות להשתחרר, אלא להיפך הוא מוסיף להיאגר. כיום אין כבר מפגשים חברתיים כמו שהיו "פעם"- בגינה, במגרשים, במשחקי המחבואים. מתח שמצטבר אצל ילדים משפיע על פעילויות הגוף והמוח. בעצם המוח חווה את החיים כשדה קרב ופועל בהתאם.טיפול כירופרקט לקויות קשב וריכיוז
תוצאות של מתח אצל ילדים הן: מבחינה נפשית: עצבנות יתר, רגזנות, כעס, חוסר שקט וכו'. אלו הן דרכים נורמאליות של הגוף לפרוק מתח. מכאן מתפתחות התופעות שמקבלות שמות של מחלות כמו – היפראקטיביות הפרעות קשב וריכוז, חרדות ופחדים, ליקויי שינה ועוד.
מבחינה פיזית: המוח מתרגם את המתח של הילד למתח בשרירים והמפרקים, למתח בעמוד השדרה, כשהתוצאה היא יציבה לקויה שגורמת לכאבים. המוח שנמצא בסטרס קבוע מפעיל את המערכות הפנימיות בצורה שמתאימה למלחמה ולא לרוגע.
המחקר הרפואי כיום קובע חד משמעית כי מתח הוא גורם מרכזי בהתפתחות בעיות נשימה (אסטמה וברונכיט), בעיות עור, בעיות עיכול (רגישויות, עצירויות) וחולשה של מערכת החיסון. בנוסף, מתח אחראי גם להתפתחות של בעיות לב וכלי דם, בעיות הורמונאליות ובעיות נפשיות.
הפחתת מתח אצל ילדיםטיפול כירופרקט לקויות קשב וריכיוז
אם כן, ללא ספק , מתח אצל ילדים בהחלט לא תורם לבריאות. אך איך אפשר לשנות את העולם בו אנו חיים? ברור שאי אפשר, אך ניתן לשנות את הדרך בה רואים הילדים את אותו עולם ומתרגמים אותו פנימה לתוך גופם. כהורים אנו מנסים לנטרל גורמי מתח מהילדים, כמו אם הילדים לא מסתדרים בבית-הספר אנו מעבירים אותם. אי אפשר לשלוט על כול הנסיבות 24 שעות ביממה. יש להקנות לילד כלים שיאפשרו לא להתמודד באופן יעיל עם עומסי החיים המשתנים.
כשההורים או מחנכים מודעים לשינוי התנהגותי בילד הנטייה היא לבדוק האם קיימים שינויים פיזיולוגיים, כמו שינויים כימיקאלים- הורמונאליים. כתגובה למתח, אכן מתרחשים שינויים כימיקאלים והבדיקות אכן יכולות להעיד על כך. השינויים הם התגובה, הם לא הבעיה! המתח הינו תגובה לתפישת העולם של הילד וזו מוגדרת על פי רמת המתח במערכת העצבים. הניסיון לדכות תגובות כימיות אלו בעזרת רטאלין וכו, יכול אולי לשנות רגעית את הכימיה וכהשלכה את התנהגותו. אך בשום פנים ואופן אינו ישנה את המתח העצבי וכמובן לא את האופי בה הילד יגיב לסביבה בעתיד.
בעשרים השנים האחרונות מתפתחת גישה טיפולית כירופרקטית ע"י ד"ר דונאלד אפשטיין מקולורדו שבארה"ב. שיטה זו מכונה בשם Network Spinal Analysis. ייחודה הוא בגישה ישירה למערכת העצבים המרכזית. הטיפול ידני ומכוון לחוט השדרה בצמתים נוירולוגיים מדויקים ביותר.
בזמן הטיפול, הילד שוכב על הבטן, הוא מרגיש שנשימתו הופכת קלה ומלאה והמתח עוזב אותו. הוא חש בתנועה עדינה בגופו,
שמתפתחת בהדרגה לתנועות לכל אורך עמוד השדרה. הגוף למעשה משחרר את עצמו ומעצב את עצמו מחדש: הנשימה הופכת פתוחה, היציבה מזדקפת, הילד הופך רגוע יותר, נפתח להוריו ולחבריו ומוותר על פחדיו וחרדותיו. בעיות במערכות פנימיות כמו מערכת העיכול, העור, החיסון והמערכת ההורמונאלית משתפרות.
הייחוד בשיטה זו היא שהגוף משחרר את עצמו ממתח ולומד לעבוד באפן יעיל- המטופל למעשה מבריא את עצמו! כל מה שנחוץ לכך הוא מגע מדויק של המטפל בנקודות "הפעלה מחדש" של מערכת העצבים והשאר נעשה מאליו, על פי ה"תוכנה" האישית של כל אחד.
מסתבר, שכל הכלים להחלמה קיימים בתוכנו ובד"כ אין צורך בהתערבות רפואית ותרופתית. זו גם הסיבה לכך שהשינוי נשמר, שהרי הוא נלמד ונשמר במערכת העצבים. משהוסרו ההפרעות להתפתחותו, יכול הילד לממש את הפוטנציאל האמיתי שלו.
הכותב : ד"ר שמי שגיב כירופרקט מומחה לרפואת ספורט
B.Sc תואר ראשון פיזיולוגיה של המאמץ
M.Sc תואר שני ביומכניקה של הספורט
נציג ישראל לאולימפיאדת לוס אנג'לס בריצת המרתון אלוף ישראל במרתון ואלוף ישראל בטריאתלון ( ק. גיל)