סחרחורות בריצה ופעילות גופנית

תופעת הסחרחורת בקרב ספורטאים הינה די שכיחה. לרוב, הסחרחרת הינה רגעית וחולפת, אך במקרים חריגים, הסחרחורת עלולה להחריף ולגרום לתחושה העלולה לשתק אותנו. על אף שכיחותה, עדיין אין הסכמה ברורה בכול הקשור לגורמים לתופעה.

אך עם זאת, מרבית המומחים יודעים להצביע על הקשר בין ליקויים בחוליות הצוואריות לסחרחורת הנגרמות כתוצאה מחבלות ולקויות יציבה. בנוסף, ירידה ברמת האנרגיה המתרחשת כתוצאה מפעילות יתר ושינויים בזרימת ולחץ הדם אף הם יכולים לתרום להתפתחות התופעה.

בגדול, סחרחורת נגרמת כתוצאה משיבושים ביכולת המוח לקלוט ו\או לפענח את הגירויים המגיעים אליו מאברי שיווי המשקל. איברים אלו כוללים את מערכת שיווי המשקל הממוקמת בחלל האוזן, העיניים אך בעיקר מחיישנים עצביים הממוקמים לאורך חוליות הצוואר. כאשר קיים מצב בו הגוף נמצא במצב מסוים  והמוח "חושב" שהגוף נמצא במצב שונה – אנו עומדים אך המוח "חושב" שאנו בתנועה, מתפתחת סחרחורת.

כיום, הרפואה עדיין אינה יכולה להצביע במדויק על המנגנונים הגורמים לסחרחורות. אולם העדויות המצטברות מעידים על כך שלחצים על חוליות עמוד השדרה הצווארים הנגרמים מחבלות – נפילה מאופניים, תאונות דרכים ולקויות יציבה וראיה מהווים גורם משמעותי בהתפתחות סחרחורות. רכיבה במשך שעות כשראש כפוף קדימה יוצרת לחצים מצטברים על חוליות ושרירי הצוואר. חוליות ושרירי הצוואר רוויים בחיישנים עצביים המובילים מידע אל המוח ומהמוח אל כול מנגנוני התנועה. לחצים עצביים בחוליות הצוואר משבשות את התקשורת גוף-מוח ותורמים להתפתחות סחרחורות.

ד"ר קארל לוויץ, אחת מהסמכויות הבין-לאומיות בנושא ליקויי מערכת תנועה והשפעתה על איזון, מציין " חשוב להדגיש שלעמוד השדרה הצווארי השפעה רבה על כל סוגי סחרחורת או חוסר יציבות. סחרחורת נוצרת בעקבות ליקויי תפקוד של סך כל מערכות האיזון ולא רק מתפקוד האוזן הפנימית, כשעמוד השדרה הצווארי משחק גורם עיקרי בוויסות ואיזון הגוף. לכן, תוך כדי רכיבה מומלץ ביותר למתוח ולשחרר את שרירי וחוליות הצוואר.

טיפול בדלקתטיפול בפציעות כאב כף רגלטיפול בכאבי ברך ברכייםטיפול בכאב ירךטיפול בכאב אגן
טיפול בכאבי גבטיפול בפריצת דיסקטיפול בדורבןמדרסים אורטופדייםטיפול בפציעות ספורט

הבדיקות לאיתור הגורמים לסחרחורות לרוב חוזרות שליליות ופעמים רבות הטיפול הוא בשיטת "ניסיון וטעייה" לאחר ששוללים את האפשרויות החמורות, מסכנות החיים. בכל זאת, מחקרים מצאו שגם במטופלים שמקור סחרחורת לא נמצא, הטיפול הכירופרקטי הביא לשיפור תפקודי עמוד השדרה הצווארי ולהיעלמות סחרחורת בכ- 79% מהמקרים. מטופלים אשר החלו לסבול תופעות סחרחורת בעקבות תאונת דרכים או כל חבלה אחרת לראש ולצוואר, הטיפול הכירופרקטי נמצא יעיל ביותר עם תוצאות מצוינות בכ-90% מהמקרים.

תחושת ההתעלפות יכולה לנבוע משינויים בלחץ וזרימת הדם למוח (VASOVAGAL)). לאחר פעילות גופנית מאומצת מרבית עורקי הדם השריריים עדיין במצב של התרחבות זאת כאשר דופק הלב מתחיל לרדת. כתוצאה, לחץ הדם נופל באופן משמעותי וכתוצאה לירידה באספקת הדם למוח העלולה לגרום לתחושת העילפון. לכן חשוב לסיים כול מאמץ גופני במספר דקות של הרפיה, 

רכיבה מאומצת לאורך שעות עלולה ליצור שינויים מטבוליים העלולים לגרום לסחרחורות. ירידה ברמת המלחים וירידה במאגרי האנרגיה והסוכרים יכולים לתרום להתפתחות התופעה. זאת בעיקר כשרובנו רוכבים השקם בבוקר כשהקיבה ריקה והארוחה האחרונה הייתה לפני  8-10 שעות. לכן מומלץ לאכול ארוחה קלה לפני היציאה לרכיבה. עלייה הדרגתית בחומצת החלב בדם גורמת לירידה בריכוז החמצן בדם ובכך לגרום לתחושת עילפון. ברכיבה מאומצת כמו בזמן טיפוס או מאוץ אנו עלולים להתחמצן ולהיפר ונטילציה. התנשפות יתר הגורמת לירידה חדה באספקת החמצן למוח. לכן אם אתה רוכב מתחיל הימנע ממאמצים קיצוניים אלו.

תחושה של מחלת ים יכולה להתפתח בזמן רכיבה כאשר אנו רוכבים במורד הכביש ומביטים הצידה אל הנוף. מצב שכזה יכול ליצור בלבול במידע המגיע אל המוח מהעניים, ממבוכי האוזן ומחוליות הצוואר. לכן אם חשים תחושה זאת חשוב למקד את המבט קדימה בנקודה.

בכול תופעה של סחרחורות תמיד יש לבדוק את תפקוד עמוד השדרה בכלל ובפרט את חוליות הצוואר. הבדיקה אמורה לזהות לקויות תנועתיות – סובלקסציות (לחצים חולייתיים) וחוסר איזון בטונוס שרירי הצוואר.

רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאים

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה בפופולאריות של רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאי הצמרת בעולם ובקרב ספורטאים בכלל. מלך הטור בעשור האחרון לאנס אמסטרונג אף העיד על כך בספרו "כול שנייה קובעת: ""…הקבוצה לא כללה רק את הרוכבים, היו גם המכונאים, המעסים, הטבחים, המנהלים והרופאים. מעל כולם , האדם החשוב ביותר בקבוצה שלנו היה ככל הנראה הכירופרקט…". "..האדם שחיבר אותנו מחדש את גופינו המרוסקים היה הכירופרקט שלנו, ג'ף ספנסר…" לאנס אמסטרונג – מתוך ספרו – "כל שנייה קובעת" (עמוד 173).

הכירופרקטיקה אינה משרתת את הספורטאים בטיפול ושיקום פציעות ספורט בלבד, אלא, בנוסף וחשוב יותר, הטיפול הכירופרקטי מאפשר לגופנו לפעול ביעילות ובאנרגטיות ובכך עוזר למצות את הפוטנציאל שבו Peak Performance.

טיפול מהפכני בכירופרקטיקה שפותח לאחרונה מאפשר את שחרור המתח ממערכת העצבית

טיפול בשיטת NETWORK SPINAL ANALYSIS NSA –  מפסיק את ההתנהלות המגננתית ומאפשר למוח דפוסים תפקודיים יעילים ורגועים יותר. הטיפול מתבצע באמצעות מגע עדין ומדויק בנקודות אסטרטגיות בחוט השדרה.

שיפור בכאבים ובתפקוד

המתח הכרוני בשרירי הגב יורד, תפקוד החוליות משתפר והלחץ מהדיסק (פריצה) משתחרר. היציבה משתפרת, עמוד השדרה מתגמש ועומד בצורה יעילה בעומסי האימונים. המתח הגופני הפנימי נרגע ותפקוד המערכות הפנימיות משתפר: כך גם הנשימה, הלב ולחץ הדם, מערכת העיכול ועוד. מערכת החיסון מתחזקת והגוף מרגיש בריא יותר.

בכך גופנו מתאושש מהר יותר מה שמבטיח את השיפור בכושר הגופני.

זכרו! המתח אינו בשריר, אלא במערכת העצבית! כשהגוף לא רץ נכון ,זה מכיוון שמערכת העצבית סיגלה דפוס זה.

הכותב : ד"ר שמי שגיב כירופרקט מומחה לרפואת ופציעות ספורט

B.Sc תואר ראשון פיזיולוגיה של המאמץ

M.Sc  תואר שני ביומכניקה של הספורט

נציג ישראל לאולימפיאדת לוס אנג'לס בריצת המרתון אלוף ישראל במרתון ואלוף ישראל בטריאתלון ( ק. גיל)

 

 

By | 2016-02-27T14:31:09+00:00 פברואר 27th, 2016|כללי, פציעות ספורט|0 Comments