ריטלין בעלייה

ריטלין בעלייה!!

בשולי החדשות של הקיץ האחרון פרסם משרד הבריאות את הנתונים המדאיגים משהו ,על עלייה חדה, 76%!, בשימוש בריטלין. בכול שנה, בעשור האחרון, נרשמה עליה מתונה, אך בשנה האחרונה השימוש בריטלין הן בקרב אוכלוסיית הילדים והן באוכלוסייה הבוגרת, זינק בעשרות אחוזים. השימוש בריטלין אינו עוד רק עבור אלו שאובחנו כבעלי קשיים, אלא כול מי שרק זקוק ל"קצת עזרה", או שקצת מתקשה, מוצא את הדרך למרשם. וכולם מעלימים עין. כי  אם בשם קדושת הציונים, אז כנראה, שכול האמצעים מקדשים אותה.

כבר לא ניתן לטעון שלקות קשב וריכוז ADHD הינה גנטית. המודלים הגנטיים אינם יכולים להסביר עליות כה חדות בפרק זמן כה קצר. כיום המודל היחידי היכול להסביר עליות כה חדות בתחלואה, הוא המודל האפי-גנטי. המודל האפי-גנטי מסביר כיצד השפעות סביבתיות כמו – תזונה, זיהום אויר, חיסונים, אורח חיים והחלטות שאנו מקבלים, משפיעים על הביטוי הגנטי והתפתחות מערכת העצבים; כיצד אנו מושפעים או קולטים את הסביבה. כלומר, ברובו,  זה בשליטה שלנו.

בחברה, ומערכת חינוך, ששמה לה כמטרה את ערך הציונים, אז כול אחד, כול תלמיד, יחפש יתרון יחסי. עבור ההורים, זה לא פשוט לראות את ילדיהם נגררים מעט מאחור ואף הם יחפשו כול דרך כדי לעזור לילדם. עבור מערכת החינוך, שאף היא נמדדת בציוני המיצב או מספר התלמידים הזכאים לבגרות, אף היא מוכנה להעלים עין ולתמוך ולכוון אל המרשם.

זה מזכיר לי את התקופה בה הייתי ספורטאי מקצועני – רץ מרתון. לא פעם הפיתוי לשימוש בסמי ספורט קרץ לי. בספורט התחרותי ובמיוחד בספורט האישי, מה לעשות, אתה נמדד רק על סמך הישגים שלך. אך האם ערך ההישגיות הוא הערך שצריך להנחיל לילד כבר בגיל כה צעיר? מחקרים מראים שבקרב ילדים שצרכו ריטלין, הסיכון לשימוש בסמים אחרים כשהם בוגרים הוא פי 300%!  מחקרים גם מראים שאין שום קשר בין ציונים ביסודי  לבין הצלחה בחיים הבוגרים.

בלידה, כשהעובר עובר דרך התעלה, מופעל עליו לחץ אדיר. לחץ זה יוצר קושי אדיר על הרך הנולד. אך לחץ זה הינו קריטי להתפתחות תקינה של מערכת העצבים. העניין, כהורים או מחנכים, זה לא לייצר, להפיק, תנאים סביבתיים, שמטרתם למנוע מהילד מצבים המציבים התמודדות עם קושי. מה שמטריד אחיות המטפלות בתינוקות זה לא ילד חולה, אלא ילד שאינו חולה. מחלות מחזקות את מערכת החיסון. קשיים מחזקים את הילד ונותנים לו את הביטחון והתעצומות להתמודדות עם החיים ויש לצייד את הילד בכלים להתמודדות.

מתוך המודל החדש, אפי-גנטי, גם צמחו גישות חדשניות להתמודדות עם לקויות קשב וריכוז וקשיי למידה אחרים. המודל הפונקציונאלי דוגל בגישה המערכתית הרואה ביצירת גירויים סביבתיים המאפשרים למערכת העצבים ליצר קשרים והסתעפויות רבות יותר. מחקרים חדשים מצביעים על כך שיכולת הילד להתמודד ולהגיב ביעילות לסביבה, נמדדת על פי סך הקשרים העצביים.

כמו כן פעילות גופנית ייעודית לגירוי והתפתחות המערכת המוטורית. תנועה יוצרת גירויים עצומים על מערכת העצבים וחשובים ביותר להתפתחותה. עבור ילדים מסוימים שמתחילים לשבת שעות ארוכות, בכיתה, מול הטלוויזיה והמחשב, זה עלול לגרום ללקויות בהתפתחות מערכת העצבים.

יש גם להסתכל על התזונה. אין ספק, שיותר ויותר ילדים נחשפים למזונות שאינם בריאים בעליל – חומרים משמרים, צבעי מזון,  אוכל מעובד וצריכה מוגברת של סוכר.  ליצור סביבת לימודים עשירה המאפשרת יצירת גירויים ואסטרטגיות להתמודדות. טיפולים ייעודיים היוצרים גירויים להתפתחות תקינה של מערכת העצבים.

המודל האפי-גנטי מעביר אלינו, כהורים, כמחנכים כאנשי בריאות, את הכדור. זה דורש מאתנו את האחריות והיושרה המקצועית והמוסרית להבנה שאנו חלק מהבעיה, אך גם חלק מהפתרון. אך הכדור יכול לתת פתרון, עזרה, נקודתית. השינוי צריך להתחולל באורח החיים ובגישה לחיים בריאים.

טיפול מהפכני בכירופרקטיקה שפותח לאחרונה מאפשר שחרור מתח מחוט השדרה . טיפול בשיטת NETWORK SPINAL ANALYSIS NSA –  מפסיק את ההתנהלות המגננתית ומאפשר למוח דפוסים תפקודיים יעילים ורגועים יותר. הטיפול מתבצע באמצעות מגע עדין ומדויק בנקודות אסטרטגיות בחוט השדרה.

שיפור בכאבים

המתח הכרוני בשרירי הגב יורד, תפקוד החוליות משתפר והלחץ מהדיסק  משתחרר. היציבה משתפרת, עמוד השדרה מתגמש ועומד בצורה יעילה בעומסי היומיום. המתח הגופני הפנימי נרגע ותפקוד המערכות הפנימיות משתפר: כך גם הנשימה, הלב ולחץ הדם, מערכת העיכול ועוד. מערכת החיסון מתחזקת והגוף מרגיש בריא יותר.

ירידהבמתח

המתח הרגשי\נפשי נרגע, משתפרת היכולת להתמודד עם מצבי חרדה, עצבנות, דיכאון, עייפות קשיי שינה וכו. הגוף מפתח דפוסים עצביים המאפשרים לזהות  ולשחרר מתח שנאגר בגוף ומשכלל את יכולת הריפוי העצמית. גמישות חוט השדרה תאפשר לך גמישות בחיים.

הכותב : ד"ר שמי שגיב כירופרקט מומחה לרפואת ספורט

B.Sc תואר ראשון פיזיולוגיה של המאמץ

M.Sc  תואר שני ביומכניקה של הספורט

נציג ישראל לאולימפיאדת לוס אנג'לס בריצת המרתון אלוף ישראל במרתון ואלוף ישראל בטריאתלון ( ק. גיל)

By | 2016-02-27T17:15:57+00:00 פברואר 27th, 2016|כללי|0 Comments