סחרחורות בספורט ופעילות גופנית

סחרחורות – ורטיגו, אבחון, טיפול ומניעה

רובנו חווינו תחושה של סחרחורת או חוסר שיווי משקל. תחושת הסחרחורת יכולה להיות די מפחידה וממש להוציא אותנו מ"שיווי משקל". במרבית המקרים התופעה הינה אפיזודה רגעית וחולפת. אך במקרים חריגים, הסחרחורת עלולה להחריף ולגרום לתחושה העלולה לשתק אותנו.

על אף שכיחותה, עדיין אין הסכמה ברורה בכול הקשור לגורמים לתופעה. אך עם זאת, מרבית המומחים יודעים להצביע על הקשר בין ליקויים בחוליות הצוואריות לסחרחורת הנגרמות כתוצאה מחבלות ולקויות יציבה. סחרחורת, חוסר התמצאות במרחב, יכולה אף לבטא מצב של אי-תאימות במצבנו הרגשי-מנטאלי; חוסר תאימות בין היכן שאנו נמצאים לבין היכן שאנו אמורים להיות.

בגדול, סחרחורת נגרמת כתוצאה משיבושים ביכולת המוח לקלוט ו\או לפענח את הגירויים המגיעים אליו מאברי שיווי המשקל. איברים אלו כוללים את מערכת שיווי המשקל הממוקמת בחלל האוזן, העיניים אך בעיקר מחיישנים עצביים הממוקמים לאורך חוליות הצוואר. כאשר קיים מצב בו הגוף נמצא במצב מסוים  והמוח "חושב" שהגוף נמצא במצב שונה – אנו עומדים אך המוח "חושב" שאנו בתנועה, מתפתחת סחרחורת.

קיימים ארבעה אפיונים שונים אשר המטופל מתאר כתלונת סחרחורת. .

קלילות ראש– המטופל מרגיש " לא בסדר עם הראש", לעיתים התחושה דומה להרגשה אחרי שתיית כוס יין.

פרי-סינקופ– המטופל מרגיש שהוא "מתעלף" תופעה הקשורה לירידה בלחץ הדם המתרחשת לאחר קימה מהירה  .

חוסר איזון / חוסר יציבות – המטופל מרגיש שהוא לא מאוזן, כאילו שמשכו אותו לצד אחד, או תחושה הדומה לאדם העומד על רפסודה במים ומרגיש כאילו הוא יכול ליפול בכל רגע. .

טיפול כירופרקט ורטיגו סחרחורות

ורטיגו – המטופל מרגיש כאילו הוא מסתובב או הסביבה מסתובבת והוא נייח. קורה לרוב בהתקפות פתאומיות או בתחושה קבועה ברמה נמוכה.

טיפול במתח וחרדה, טיפול בכאבי ראש, טיפול בכאבי צוואר,

טיפול בלקויות יציבה

כיום, הרפואה עדיין אינה יכולה להצביע במדויק על המנגנונים הגורמים לסחרחורות. אולם העדויות המצטברות מעידים על כך שלחצים על חוליות עמוד השדרה הצווארים הנגרמים מחבלות – נפילה מאופניים, תאונות דרכים ולקויות יציבה וראיה מהווים גורם משמעותי בהתפתחות סחרחורות. חוליות ושרירי הצוואר רוויים בחיישנים עצביים המובילים מידע אל המוח ומהמוח אל כול מנגנוני התנועה. לחצים עצביים בחוליות הצוואר משבשות את התקשורת גוף-מוח ותורמים להתפתחות סחרחורות.

ד"ר קארל לוויץ, אחת מהסמכויות הבין-לאומיות בנושא ליקויי מערכת תנועה והשפעתה על איזון, מציין " חשוב להדגיש שלעמוד השדרה הצווארי השפעה רבה על כל סוגי סחרחורת או חוסר יציבות. סחרחורת נוצרת בעקבות ליקויי תפקוד של סך כל מערכות האיזון ולא רק מתפקוד האוזן הפנימית, כשעמוד השדרה הצווארי משחק גורם עיקרי בוויסות ואיזון הגוף.

הבדיקות לאיתור הגורמים לסחרחורות לרוב חוזרות שליליות ופעמים רבות הטיפול הוא בש

טיפול כירופרקט ורטיגו סחרחורות

יטת "ניסיון וטעייה" לאחר ששוללים את האפשרויות החמורות, מסכנות החיים. בכל זאת, מחקרים מצאו שגם במטופלים שמקור סחרחורת לא נמצא, הטיפול הכירופרקטי הביא לשיפור תפקודי עמוד השדרה הצווארי ולהיעלמות סחרחורת בכ- 79% מהמקרים. מטופלים אשר

החלו לסבול תופעות סחרחורת בעקבות תאונת דרכים או כל חבלה אחרת לראש ולצוואר, הטיפול הכירופרקטי נמצא יעיל ביותר עם תוצאות מצוינות בכ-90% מהמקרים.

בכול תופעה של סחרחורות תמיד יש לבדוק את תפקוד עמוד השדרה בכלל ובפרט את חוליות הצוואר. הבדיקה אמורה לזהות לקויות תנועתיות – סובלקסציות (לחצים חולייתיים) וחוסר איזון בטונוס שרירי הצוואר. בנוסף, יש לבדוק האם קיימים לחצים על חוט השדרה המהווה עורק ראשי בתעבורת המידע בין המוח לגוף. מטרת הטיפול היא לתקן ולשקם את ההפרעות העצביות ואת תבניות התפקודיות הלא מאוזנות ובכך לשפר את מערכת התנועה הכללית ומניעת הישנות הבעיה.

ניסיוני מראה שאף למצבנו הרגשי-מנטאלי השפעה  מכרעת בהתפתחות סחרחורות. כשם שסחרחורת מבטאת אי-תאימות בין היכן המוח "חושב" שאנו נמצאים לבין מצב הגוף  כך גם ביחס למצבנו הרגשי-מנטאלי. סחרחורת יכולה גם לבטא מצב של בלבול בין היכן שאנו נמצאים ולבין היכן שאנו אמורים להיות; מצב של חוסר חוסר תאימות בין מה שאנו מרגישים לבין מה שאנו חושבים, מצב של בלבול בחיים.

שיפור בכאביםטיפול כירופרקט ורטיגו סחרחורות

המתח הכרוני בשרירי הגב יורד, תפקוד החוליות משתפר והלחץ מהדיסק (פריצה) משתחרר. היציבה משתפרת, עמוד השדרה מתגמש ועומד בצורה יעילה בעומסי היומיום. המתח הגופני הפנימי נרגע ותפקוד המערכות הפנימיות משתפר: כך גם הנשימה, הלב ולחץ הדם, מערכת העיכול ועוד. מערכת החיסון מתחזקת והגוף מרגיש בריא יותר.

ירידהבמתח

המתח הרגשי\נפשי נרגע, משתפרת היכולת להתמודד עם מצבי חרדה, עצבנות, דיכאון, עייפות קשיי שינה וכו. הגוף מפתח דפוסים עצביים המאפשרים לזהות  ולשחרר מתח שנאגר בגוף ומשכלל את יכולת הריפוי העצמית. גמישות חוט השדרה תאפשר לך גמישות בחיים.

מטופלים מדווחים על ירידה והקלה משמעותית ב: כאבי ראש, מיגרנה, ססחרחורות, ורטיגו, טיניטוס. כמו כן הקלה בכאבי פרקים, פיברומיאלגיה (כאבי שרירים) ושיפור בתפקוד ומערכת העיכול. ירידה ברמת המתח, עצבנות ודיכאון. בכלל תחושה של רוגע ושלווה.

לא כואב לי, גם אני זקוק לטיפול? כאב הוא סימפטום שמעיד על ליקויים בתפקוד הגוף. יום לפני התקף הלב, האם היית בריא?! מרבית המחלות מתפתחות באופן הדרגתי ואנו לא חשים בכך.

אל תחכה לכאב, למחלה להתפרץ כדי לדעת שגופך זקוק לטיפול. הטיפול ב-NSA גורם לשיפור בתפקוד מערכת העצבים ובניהול מערכות הגוף והחיים.

זכרו! המתח אינו בשריר, אלא במערכת העצבית! כשהגוף לא רץ נכון ,זה מכיוון שמערכת העצבית סיגלה דפוס זה.

הכותב : ד"ר שמי שגיב כירופרקט מומחה לרפואת ספורט

B.Sc תואר ראשון פיזיולוגיה של המאמץ

M.Sc  תואר שני ביומכניקה של הספורט

נציג ישראל לאולימפיאדת לוס אנג'לס בריצת המרתון אלוף ישראל במרתון ואלוף ישראל בטריאתלון ( ק. גיל)