ספירת זרע ברכיבת אופניים

האם קיים חשש אמיתי לירידה בספירת הזרע בקרב רוכבי אופניים וספורטאים

 

בנוסף לכל הסכנות הטמונות ברכיבת אופניים ולפציעות הפוקדות את הרוכבים עתה אנו מתבשרים על צרה נוספת – ירידה בספירת הזרע. אז האם יש אמת בשמועה שרכיבת אופניים אכן יכולה לפגוע בתפקוד האשכים ולגרום לירידה בספירת הזרע? מחקר שנעשה לאחרונה בדרום אפריקה בדק ומצא שאכן יש אמת בשמועה. המחקר העיד שאכן בקרב רוכבי אופניים קיימת ירידה משמעותית הן באיכות תאי הזרע והן במספרם. תפקוד האשכים נפגע הן כתוצאה מעליה בטמפרטורה ובנוסף גם כתוצאה מהלחץ המכאני המופעל על האשכים בזמן רכיבה. אך אין צורך להיכנס לפאניקה, על אף הפגיעה ברמת הזרע עדיין לרוכב הישראלי יש מספיק חיילים המסוגלים להגיע אל יעדם והרוכב הממוצע לא מבלה מספיק זמן ברכיבה כדי לפגוע פגיעה ממשית בתפקוד האשכים. בפעולות נבונות ותזונה נכונה ניתן למזער את הנזקים.

 

פוריות נחשבה מאז ומתמיד כסימן לבריאות הגבר ואף כסטאטוס חברתי. פגיעה ביכולת זו עלולה לנטוע לא מעט חשש ודאגה בכל הזכרים ובכללן גם אוכלוסיית הרוכבים. לאחרונה התפרסמו לא מעט ידיעות בקשר לפגיעה ברמת הזרע בקרב רוכבי אופניים וטריאתלטים. אכן, מספר מחקרים שהתפרסמו לאחרונה אימתו חשש זה. אך פגיעה זו אינה מעידה על שינויים בלתי הפיכים אלה הינה תופעה חולפת הקשורה  לזמן הרכיבה. מחקרים מצביעים שאכן ירידה בספירת הזרע קשורה באופן ישיר לכמות זמן הרכיבה. אך מנגד, בקרב רוכבים מקצועניים הנזקים מזעריים יותר וזאת בגלל מיומנות הרכיבה.

 

יכולת האשכים ליצר זרע תלויה במספר גורמים ואחד החשובים זה הטמפרטורה. זו גם הסיבה מדוע האשכים ממוקמים מחוץ לגוף. יכולת האשכים ליצר זרע נפגעת אנושות בסביבה חמה. בזמן רכיבה טמפרטורת הגוף עולה אך בעיקר באזור המפשעה. הגורמים לכך הם מכנסי רכיבה צמודים ולא מאווררים והעובדה שאזור האשכים לחוץ בין הכסא לגוף. עלייה ברמת החום יכולה להיות מושפעת גם מאימון בטריינר שם אין משב רוח כמו גם אימוני ספינינג המתקיימים בחדרים סגורים. כדי למזער נזקים וודא שמאוורר מכוון אל אזור המפשעה. לאחרונה התפרסמו מחקרים שפגיעה ברמת הזרע נמדדה גם בקרב משתמשים במחשבים ניידים. לרוב, המחשב הנייד מונח מעל אזור המפשעה והחום הנפלט תורם לפגיעה בתפקוד האשכים. גורמים נוספים היכולים להעלות את החום הם: השימוש בג'קוזי וסאונה ולבוש מכנסיים צמודים. 

 

תחת לחץ זה נלחצים גם עצבים היכולים לגרום לאובדן תחושה וכלי דם היכולים להאט משמעותית את תפקוד האשכים. ברכיבת כביש הלחץ באזור הינו מתמשך וזאת בגלל מונומניות הרכיבה ולעומת זאת ברכיבת שטח שינויים בתוואי השטח גורמים לשינויים תכופים בתנוחת הרכיבה המאפשרים פיזור לחצים. אך ברכיבת שטח ודאוןהיל קיימים גורמי סיכון כמו מהמורות ודרופים העלולים לגרום ללחצים באזור המפשעה.

 

תורמים נוספים היכולים להשפיע על ספירת הזרע הינם:

תזונה

חוסר בוויטמין C, B , זינק וסלניום. בנוסך אלכוהול, עישון, תכשירים אנבוליים (סטרואידים) חשיפה למזהמים ומתכות נמצאו כמשפיעים על ספירת הזרע. רוכבים הנוהגים לרכב בכבישים עלולים להיות מושפעים מפליטת העשן.

גיל- על אף שהעובדות לכך אינן וודאיות, קיימים לא מעט מחקרים המצביעים על ירידה ביכולת יצור הזרע מעל גיל 40.

 

מתח

מתח, חוסר בשינה כמו במרבית המחלות, יכול להאט ולפגוע בתהליכי ההתאוששות.

כיצד ניתן למזער נזקים:

–          וודא לאוורר את איזור המפשעה עד כמה שרק ניתן.

–          וודא לשתות כמויות המים והמלחים הנדרשות.

–          כסא עם ג'ל וחיתוך באמצע להפחתת הלחץ.

–          ניתן להטות מעט את חזית הכסא כלפי מטה.

–          הנמך את הכיסא כך שכשהרגל במצב התחתון הברך צריכה להיות מעט כפופה (150 מעלות)

–          בזמן רכיבה השתדל להתרומם מעל הכסא למספר שניות כל 10-15 דקות במיוחד אם חשים אובדן תחושה באשכים.

–          המנע מרכיבה רכונה והשתדל לרכב מעט זקוף.

–          בהגיעך למכשול, מעבר פסי רכבת השתדל להתרומם מעל הכסא וזאת כדי להימנע מזעזועים למקום.   

למרבית הרוכבים ממצאי המחקר אינם צריכים לעורר חשש בקשר לעתידם הספורטיבי ופוריותם. אך אם בנוסף לעומסי הרכיבה והגירויים המכאניים על איזור האשכים הינך חשוף גם לחום סביבתי, מתחים, ליקויים בתזונה ומזהמים אז קיים צורך בשינוי ההרגלים. 

 

רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאים

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה בפופולאריות של רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאי הצמרת בעולם ובקרב ספורטאים בכלל. מלך הטור בעשור האחרון לאנס אמסטרונג אף העיד על כך בספרו "כול שנייה קובעת: ""…הקבוצה לא כללה רק את הרוכבים, היו גם המכונאים, המעסים, הטבחים, המנהלים והרופאים. מעל כולם , האדם החשוב ביותר בקבוצה שלנו היה ככל הנראה הכירופרקט…". "..האדם שחיבר אותנו מחדש את גופינו המרוסקים היה הכירופרקט שלנו, ג'ף ספנסר…" לאנס אמסטרונג – מתוך ספרו – "כל שנייה קובעת" (עמוד 173).

הכירופרקטיקה אינה משרתת את הספורטאים בטיפול ושיקום פציעות ספורט בלבד, אלא, בנוסף וחשוב יותר, הטיפול הכירופרקטימאפשר לגופנו לפעול ביעילות ובאנרגטיות ובכך עוזר למצות את הפוטנציאל שבו Peak Performance.

טיפול מהפכני בכירופרקטיקה שפותח לאחרונה מאפשר את שחרור המתח ממערכת העצבית

טיפול בשיטת NETWORK SPINAL ANALYSIS NSA –  מפסיק את ההתנהלות המגננתית ומאפשר למוח דפוסים תפקודיים יעילים ורגועים יותר. הטיפול מתבצע באמצעות מגע עדין ומדויק בנקודות אסטרטגיות בחוט השדרה.

שיפור בכאבים ובתפקוד

המתח הכרוני בשרירי הגב יורד, תפקוד החוליות משתפר והלחץ מהדיסק (פריצה) משתחרר. היציבה משתפרת, עמוד השדרה מתגמש ועומד בצורה יעילה בעומסי האימונים. המתח הגופני הפנימי נרגע ותפקוד המערכות הפנימיות משתפר: כך גם הנשימה, הלב ולחץ הדם, מערכת העיכול ועוד. מערכת החיסון מתחזקת והגוף מרגיש בריא יותר.

בכך גופנו מתאושש מהר יותר מה שמבטיח את השיפור בכושר הגופני.

זכרו! המתח אינו בשריר, אלא במערכת העצבית! כשהגוף לא רץ נכון ,זה מכיוון שמערכת העצבית סיגלה דפוס זה.

הכותב : ד"ר שמי שגיב כירופרקט מומחה לרפואת ופציעות ספורט

B.Sc תואר ראשון פיזיולוגיה של המאמץ

M.Sc  תואר שני ביומכניקה של הספורט

נציג ישראל לאולימפיאדת לוס אנג'לס בריצת המרתון אלוף ישראל במרתון ואלוף ישראל בטריאתלון ( ק. גיל)

 

By | 2016-01-28T11:31:05+00:00 ינואר 28th, 2016|שיטות אימון והתאוששות|0 Comments