רץ מרתון מת משתיית יתר

רץ מרתון מת משתיית יתר- תזונה מלחים בספורט

 

רץ מרתון מת כתוצאה משתיית יתר. האם המסקנות נכונות

במרתון לונדון השנה מת רץ מרתון. שמו דוד רוג"רס, בן 22 מדריך כושר גופני. דוד סיים את המרוץ בפחות מ-4 שעות והתמוטט על קו הסיום. דוד הובהל לבית החולים ושם נקבע מותו. עם מותו, הגיע מנין הרצים שמתו ב-27 שנות קיומו של מרתון לונדון ל-9 . מפרסומים רפואיים עלתה ההשערה שמותו נגרם עקב היפונטרמיה – התדלדלות הנתרן עקב צריכת יתר של מים.

העובדות נכונות, הרץ מת! הבדיקות הראו ירידה ברמת הנתרן, גם זה עובדה. אך המסקנה שמוות זה נגרם עקב צריכת יתר של מים שגויה!! הסיבה למוות נגרמה עקב דלדול מאגרי הנתרן שנגרם על ידי חומציות יתר כתוצאה משינויים הסת גלותיים ולאחר מכן מאי יכולת מערכות הגוף לפצות על כך.

מה זה אומר? גופנו יעשה "שמיניות באוויר" כדי לשמר את רמת החומציות\בסיסיות, PH, בדם בערך 7.365. כשאנו רצים אנו צורכים אנרגיה. כמו כל דלק בטבע שנשרף נוצר פיח, עשן, כך גם בגופנו. לפיח זה בגופנו קוראים חומצה (חומצת חלב ). כשהחומצה מצטברת בדם מערכות הגף יזרימו לדם נתרן (NaHCO3) ומים כדי לנטרל ולשטוף את החומצה. כשגופנו אינו יכול לשתן, להזיע ו\או לשאוף חומצות אלו אל מחוץ לגוף הן נאגרות ברקמות הגוף ( שרירים וזו אחת  הסיבות לכאבי השרירים לאחר פעילות מאומצת). מצב זה נקרה חומציות יתר סמויה.

כפי שנכתב במאמרים קודמים, נתרן משמש כמרכיב עיקרי במערכת הבאפרים בדם שמתפקידה לנטרל את ההשפעה הרעילה של החומצה בדם. אך, בריצת מרתון, הרץ ממשיך לייצר חומצה ואט אט  מתדלדלים מאגרי הנתרן. בזמן ריצה הדרך העיקרית של הגוף לסלק את החומצה מהגוף זה דרך ההזעה ודרך הנשיפה. זו הסיבה מדוע הזיעה מלוחה , בגלל הנתרן. כשמאגרי הנתרן מתדלדלים אנו מרגישים –עייפות, סחרחורת, כאבי ראש, ערפול חושים, בלבול, ונשימה רדודה.

כשרמת המינרלים ואיתה גם רמת הנוזלים בגוף מתדלדלת כך דם רמת האנרגיה, כמו סוללה ללא מטען חשמלי.  זה לא דלדול במאגר הסוכרים שגורם לתשישות אלה אי אספקה מחודשת של מים ומלחים. כשהדרישה  והצריכה למלחים ממשיכה ללא התחדשות המלאי, הסימפטומים מתעצמים, המשך תשישות, עייפות, דעיכה בפעילות הלב ומוות.

8ca68abf735d04cb57557cb00969085d

לכן במקרה הזה, של ריצת מרתון זה לא שאנו ב"חומציות יתר" ( שלמעשה אנו כן חומציים כי גופנו ממשיך ללא הרף לייצר חומצות מטבוליות) אלה אנו בחוסר רכיבים בסיסיים, בחוסר מלחים ומינרלים. כשמלאי המינרלים אוזל, כך גם אנחנו. מצב מצטבר זה הינו לא רק תולדה של אירוע בודד כמו ריצת מרתון (למרות המאמץ העילאי הנדרש למרוץ זה) אלה זהו תהליך הדרגתי המצטבר לאורך חודשים ושנים.

הגורמים העיקריים לתהליך זה שבו מלאי המינרלים אוזל נגרם לרוב עקב צריכת יתר של חלבון (בעיקר מהחי), פחממות (סוכרים המתפרקים מותירים מצבורים של חומצה) ופעילות גופנית מתמשכת היוצרת חומצות חלב. בתהליכים מתמשכים כשרקמות הגוף רוויות בחומצות ואין עוד לאן לפנות את החומצה;כשמלאי המינרלים אוזל, מערכת הבאפרים בדם מתקשה לנטרל את החומצה ואז ה- ph  בדם מתחיל לרדת, נעשה יותר חומצי.

מצב זה מוגדר כ- חומציות מטבולית ) metabolic acidosis). עד נקודה זו גופנו משתולל, עושה שמיניות על מנת לשמר את הערך הקריטי של ה-PH בדם, אך ברגע שערך זה מתחיל להשתנות זה האות לקריסת מערכות כללית.  ב- PH-6.95  פעילות הלב מואטת והגוף נכנס לתרדמת ׁ( coma) ואח"כ למוות.

 

כדי להימנע מתהלכים אלו יש להקפיד על :

1-      שתייה יומית של ליטר על כל 15 ק"ג משקל גוף. מים שוטפים את הרעלים החומציים מהגוף.

2-      המליחו את השתייה במלח סלעים או מלח ים טבעי (לא מלח בישול)

3-      ניתן גם פעם ביום לשתות 2-3 כוסות מים עם אבקת סודה לשתייה. סודה לשתייה הינה בסיסית  ומנטרלת את החומצה.

4-      הימנעו מצריכת יתר של פחממות וחלבון מהחי.

 המסקנה שמותו של הרץ נגרמה עקב היפונתרמיה כתוצאה משתיית יתר לא מציאותית. המציאות שגם בימים כתיקונם המצב הרווח בקרב אוכלוסיית הרצים זה מצב של חוסר במאגרי הנוזלים בגוף. נדרשות עצירות מרובות בכל תחנות השתייה על מנת להגיע למצב של שתיית יתר. הבעיה אצל מרבית הספורטאים זה דלדול מתמשך של מצבורי המינרלים והמלחים המשמשים לנטרול החומצות המטבוליות הנוצרות במהלך פעילות גופנית, נקודה.

 

רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאים

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה בפופולאריות של רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאי הצמרת בעולם ובקרב ספורטאים בכלל. מלך הטור בעשור האחרון לאנס אמסטרונג אף העיד על כך בספרו "כול שנייה קובעת: ""…הקבוצה לא כללה רק את הרוכבים, היו גם המכונאים, המעסים, הטבחים, המנהלים והרופאים. מעל כולם , האדם החשוב ביותר בקבוצה שלנו היה ככל הנראה הכירופרקט…". "..האדם שחיבר אותנו מחדש את גופינו המרוסקים היה הכירופרקט שלנו, ג'ף ספנסר…" לאנס אמסטרונג – מתוך ספרו – "כל שנייה קובעת" (עמוד 173).

הכירופרקטיקה אינה משרתת את הספורטאים בטיפול ושיקום פציעות ספורט בלבד, אלא, בנוסף וחשוב יותר, הטיפול הכירופרקטי מאפשר לגופנו לפעול ביעילות ובאנרגטיות ובכך עוזר למצות את הפוטנציאל שבו Peak Performance.

טיפול מהפכני בכירופרקטיקה שפותח לאחרונה מאפשר את שחרור המתח ממערכת העצבית

טיפול בשיטת NETWORK SPINAL ANALYSIS NSA –  מפסיק את ההתנהלות המגננתית ומאפשר למוח דפוסים תפקודיים יעילים ורגועים יותר. הטיפול מתבצע באמצעות מגע עדין ומדויק בנקודות אסטרטגיות בחוט השדרה.

שיפור בכאבים ובתפקוד

המתח הכרוני בשרירי הגב יורד, תפקוד החוליות משתפר והלחץ מהדיסק (פריצה) משתחרר. היציבה משתפרת, עמוד השדרה מתגמש ועומד בצורה יעילה בעומסי האימונים. המתח הגופני הפנימי נרגע ותפקוד המערכות הפנימיות משתפר: כך גם הנשימה, הלב ולחץ הדם, מערכת העיכול ועוד. מערכת החיסון מתחזקת והגוף מרגיש בריא יותר.

בכך גופנו מתאושש מהר יותר מה שמבטיח את השיפור בכושר הגופני.

זכרו! המתח אינו בשריר, אלא במערכת העצבית! כשהגוף לא רץ נכון ,זה מכיוון שמערכת העצבית סיגלה דפוס זה.

הכותב : ד"ר שמי שגיב כירופרקט מומחה לרפואת ופציעות ספורט

B.Sc תואר ראשון פיזיולוגיה של המאמץ

M.Sc  תואר שני ביומכניקה של הספורט

נציג ישראל לאולימפיאדת לוס אנג'לס בריצת המרתון אלוף ישראל במרתון ואלוף ישראל בטריאתלון ( ק. גיל)

 

By | 2016-01-28T11:17:49+00:00 ינואר 28th, 2016|שיטות אימון והתאוששות|0 Comments